Społeczeństwo informacyjne

Społeczeństwo informacyjne

Na co dzień spotykamy się ze stwierdzeniami, takimi jak: „żyjemy w społeczeństwie informacyjnym", „naszym celem jest budo...

Kulturowy wymiar umysłu

Kulturowy wymiar umysłu

Dziecko rodzi się z elementarnymi zdolnościami umysłowymi. Potrzebne są jednak interakcje z otoczeniem, zwłaszcza z rodzicami...

Sieci neuronowe

Sieci neuronowe

Sieć neuronowa to połączenie elementów zwanych sztucznymi neuronami, które tworzą co najmniej trzy warstwy: wejściową, ukr...

Mózg i umysł

Mózg i umysł

Od sprawnego funkcjonowania mózgu zależy aktywność naszego ciała i umysłu. Mózg sprawuje kontrolę nad wszystkimi narządam...

Mind-reading

Mind-reading

Jedną z popularnych sztuczek wykonywanych przez iluzjonistów jest „czytanie w myślach". Podczas występu magik prosi ochotnik...

Sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja

W języku potocznym „sztuczny" oznacza to, co jest wytworem mającym naśladować coś naturalnego. W takim znaczeniu używamy t...

Język i poznanie

Język i poznanie

Pytanie o związek między językiem a poznaniem może dotyczyć wpływu języka na myślenie i percepcję. Czy użytkownik język...

Spotkania z Kognitywistyką

kolejny wykład z cyklu Spotkania z Filozofią i Kognitywistyką odbędzie się 26 stycznia o g. 17.00 w Instytucie Filozofii UwB w sali 108A.


Naszym gościem będzie dr Paweł Fortuna (KUL, Uniwersytet SWPS, Akademia Leona Koźmińskiego), który wygłosi wykład na temat: Alicja po drugiej stronie interfejsu. Refleksja nad fenomenem "hybrydowego self".

 

szfik plakat

Abstrakt:
Każda jednostka (indywiduum), której obecność jest odnotowana w przestrzeni cyfrowej, nieustannie rozbudowuje w niej statystyczno-matematyczną reprezentację samej siebie, którą Gilles Deleuze nadał miano dywiduum (dividual). Indywiduum jest obdarzone naturalnym systemem poznawczym, którym jest ukształtowany w toku ewolucji umysł, natomiast dywiduum jest wyposażone w system sztuczny, którym są algorytmy dokonujące operacji na uzyskanych danych. Razem tworzą system, który można określić jako „hybrydowe self”. Dywiduum („cyfrowy cień” indywiduum) należy przy tym odróżnić od cyfrowego ja (digital self), będącego efektem aktywności ukierunkowanej na kształtowanie wizerunku i tożsamości użytkownika Internetu. Odwołując się do terminologii C.G Junga dywiduum jest raczej formą cyfrowej, indywidualnej nieświadomości indywiduum, która, poprzez możliwość łatwego łączenia z innymi dywiduami, staje się cyfrową kolektywną nieświadomością. Wydaje się, że życie w ramach takiego systemu hybrydowego jest koniecznością. Czy szansa na to, że będzie to życie-warte-przeżycia raczej wzrasta czy maleje?