Informacja o temacie wykładu i i prelegencie:
“Język – w ujęciu kognitywnym - nie tylko kształtuje myśli, ale również kształtuje zdolności poznawcze i wspiera rozwój poznawczy (Carruthers 2002). Rysujące się nowe perspektywy na poznanie, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. rozszerzonej koncepcji poznania i umysłu (Clark, Chalmers 1998), pozwalają również w nowy sposób spojrzeć na język: otwarte pozostaje pytanie Andy Clarka „jak dopasować język do wyłaniającego się obrazu elastycznego, ekologicznie efektywnego podmiotu?” (Clark 2008: 44). Fascynująca, ale i posiadająca liczne ograniczenia koncepcja „magicznych słów” i „materialnych symboli”, czyli rozszerzonego języka Clarka każe poszukiwać alternatywnych odpowiedzi na powyższe pytanie. Taką perspektywę rysuje Mark Rowlands w książce The New Science of Mind (2010). Idea umysłu jako amalgamatu, uwzględniająca rolę m.in. zewnętrznych „struktur przenoszących informacje”, podkreślająca kluczową rolę wewnętrznych stanów reprezentacyjnych i jednocześnie odwołująca się do ucieleśnionej fenomenologii pozwala – jak będę argumentował - przekroczyć wyraźne ograniczenia rozszerzonego ujęcia języka. Język jako proces poznawczy – w takim ujęciu – łączyłby w sobie procesy przetwarzania informacji z aktywnością odkrywającą świat (w sensie Merleau-Ponty) dla podmiotu”.
Kolejny wykład w ramach cyklu “Spotkania z Filozofią i Kognitywistyką” odbędzie się 4 lutego 2022 o godzinie 17.00 w formule online.
Informacja o temacie wykładu i prelegencie:
Wykład będzie dotyczył sporu o posługiwanie się językiem przez zwierzęta pozaludzkie. Zostaną przybliżone główne założenia takich nurtów, jak biolingwistyka, biosemiotyka, zoosemiotyka, aż po najnowszą hipotezę o stosowaniu przez zwierzęta praktyk retorycznych w komunikacji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej. Streszczone zostaną wnioski z najnowszych badań nad funkcjami psychicznymi i procesami poznawczymi zwierząt w kontekście komunikacji językowej. Podstawę do rozważań stanowić będą badania, których aktualne wyniki sugerują istnienie praktyk retorycznych, jak np. celowa manipulacja zachowaniami osobników bądź perswadowanie pewnych wyborów i zachowań. Interdyscyplinarna perspektywa badawcza, korzystająca z narzędzi kognitywistyki ewolucyjnej, zoopsychologii czy etologii poznawczej, stanowi nowatorskie spojrzenie również na ludzkie działania komunikacyjne, oferując modyfikację założeń m.in. klasycznej retoryki.
14 stycznia o godzinie 17.00 w Uniwersyteckim Centrum Kultury (Kampus UwB) rozpoczynamy serię wykładów w ramach projektu Społeczne Znaczenie Filozofii i Kognitywistyki.
Naszym pierwszym gościem będzie
dr Andrzej Zykubek (KUL),
który wygłosi wykład na temat:
“Chimery, hybrydy i organoidy ludzkie”.
Program wszystkich wydarzeń planowanych w ramach projektu do końca roku akademickiego znajduje się na stronie: https://spoleczne.eu/
Serdecznie zapraszamy!